Veel gesprekspartners

Het belangrijkste waar je als docent in dagelijkse praktijk mee te maken hebt is communicatie. Met leerlingen, collega’s, leidinggevenden, ouders, enz. Maar in hoeveel onderwijsopleidingen wordt je daadwerkelijk echt geschoold in communicatie? En leer je op een hele praktische manier hoe je gesprekken effectief kunt voeren? Hoe weet je als docent hoe jouw manier van communiceren overkomt op je gesprekspartner? Hoe weet je of je daadwerkelijk contact maakt met je gesprekspartner? Ik ben parttime werkzaam als docent en daarom weet ik als trainer waar je tegenaan kunt lopen.

 

Focus in de training? Doen!

Communicatie dus met veel verschillende gesprekspartners en soms ook op momenten dat je je niet voorbereidt hebt op een gesprek. Tijdens een dag of een dagdeel gaan we met een groep docenten praktisch aan de slag. Ik bied verschillende modules aan waarbij er een ervaren communicatietrainer aanwezig is en een trainingsacteur. De ervaring leert dat een acteur helpt om situaties zo ‘echt’ mogelijk neer te zetten en op deze manier zoveel mogelijk rendement te halen uit een training. De focus in de training ligt dus ook vooral op doen. De acteur is in staat directe feedback geven en de trainer praktische inzichten en handvatten om het contact te verbeteren.

 

Communicatiemodules

De verschillende modules die ik aanbied zijn in een notendop de volgende:

  • Oudergesprekken 

    Vaak beter bekend als de ’10-minutengesprekken’. Je weet als docent vaak niet wat voor ouder je kunt verwachten en soms weet je ook niet waar het gesprek over zal gaan (Resultaten? Plek in de klas? Kennismaking? Klachten?). Hoe kun je nou zo’n kort gesprek zo goed mogelijk benutten en ook de ouder het gevoel geven dat hij/zij wordt gehoord en gezien.

  • Leerlinggesprekken
    Of je nou mentor, teamleider of ‘gewoon docent’ bent, je hebt heel vaak te maken met gesprekken met leerlingen (een leerling alleen of in een groep), en soms heb je een specifiek doel met een gesprek, of komt de leerling met een bepaalde reden. Ook hiervoor geldt, hoe kun je zo goed mogelijk contact maken met de leerling(en)?

  • Feedbackgesprekken

    Iedereen weet dat het belangrijk is, en toch gebeurt het te weinig: feedback. In mijn trainingen leer je op professionele wijze feedback te geven én te ontvangen,  zowel kritische als positieve feedback. En bovenal, we staan stil bij de persoonlijke motieven van een ieder ten aanzien van  feedback en de keuze om al dan niet feedback te geven.

Deze modules zijn afzonderlijk of gecombineerd goed in te zetten tijdens een (deel van een) studiedag of als onderdeel van een meerdaags trainingsprogramma. Voor meer informatie, neem contact op of vraag een offerte aan.

 

Deze onderwijstrainingen worden in samenwerking met Improsa gegeven.